آدم با شنیدن اسم «کنسول» یاد پلی‌استیشن و ایکس‌‌باکس می‌افتد ولی متاسفانه سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز سابق) هیچ ربطی به بازی ندارد.

البته تماشای نمودارهای رو به بالا کم از لذت برنده شدن در یک بازی هیجان‌انگیز ندارد.

اعداد و نمودارهایی که نشان می‌دهند چقدر وبسایت شما در گوگل موفق است و درست کار می‌کند.

داستان سرچ کنسول از یک رابطۀ مهم و صمیمی شروع شد.

رابطه‌ دوستی و همکاری گوگل با صاحبان وبسایت‌ها. گوگل کاربرهای اینترنت را به وبسایت‌ها هدایت می‌کند و از آن طرف وبسایت‌ها درخواست‌هایی از گوگل دارند. این رابطۀ صمیمانه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت برای صاحبان و کارشناسان وبسایت‌ها یک ابزار واسطه بسازد؛ این ابزار، سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) است.

سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند.

با سرچ کنسول گوگل عملکرد وبسایت در نتایج جستجو را می‌فهمیم، اگر خطا و اشتباهی رخ دهد اعلام می‌کند و اگر درخواستی مثل حذف یک صفحه از موتور جستجوی گوگل داشته باشیم با این ابزار آن را به گوش گوگل می‌رسانیم.

البته این رابطه همیشه مهربانانه نیست. اگر خطایی از شما سر بزند گوگل جریمه‌هایش را با سرچ کنسول اعلام می‌کند.

اگر هنوز سرچ کنسول را برای وبسایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید با کمک راهنمای ثبت و اتصال سرچ کنسول این کار را انجام دهید. این مقاله یک راهنمای اولیه برای آشنایی با امکانات و بخش‌های مختلف این ابزار است.

سرچ کنسول چیست؟

وبسایت‌هایی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد ترافیک خود را از طریق جستجوی گوگل به دست می‌آورند. این منبع عظیم ترافیک به اندازه‌ای مهم است که کوچکترین اشتباهی می‌تواند یک کسب‌وکار را زمین بزند.

وبسایت‌ها می‌خواهند ترافیک ورودی از طرف گوگل را بیشتر کنند و گوگل هم از طرف دیگر می‌خواهد خدمات خودش را با کیفیت بهتری ارائه کند. این وسط یک نیاز مهم احساس می‌شود. ابزاری که بتواند نشان دهد کاربران با جستجوی چه عبارتی به وبسایت ما می‌رسند، چند درصد آنها روی نتایجی از وبسایت ما کلیک می‌کنند و احتمالاً چه مشکلاتی باعث شده وبسایت در نتایج دیده نشود.

گوگل که نمی‌توانست به میلیون‌ها وبسایت موجود در دنیا پشتیبانی تلفنی یا حضوری ارائه کند‍! به همین دلیل سرچ کنسول را ساخت.

حالا سرچ کنسول آماری کامل از کمیت و کیفیت حضور وبسایت‌ها اعلام می‌کند و چند تنظیم و کار مفید دیگر هم انجام می‌دهد.

سرچ کنسول چه کاربردی دارد؟

کاربردهای سرچ کنسول را می‌توانیم به ۴ بخش گزارش‌ها، درخواست‌ها، تنظیمات و پیام‌ها تقسیم کنیم.

سرچ کنسول در موارد زیر کاربرد و فایده دارد:

  • درک کاربرانی که از جستجوی گوگل وارد وبسایت می‌شوند
  • فهمیدن وضعیت حضور وبسایت در نتایج جستجو
  • رفع مشکلاتی که روی حضور وبسایت در جستجوی گوگل تاثیر دارند
  • بهبود کیفیت و کارایی وبسایت
  • پیدا کردن مخاطبان هدف
  • دریافت اخطارها و پیام‌های گوگل

 در کل به کمک سرچ کنسول می‌خواهیم بیشترین بهره را از موتور جستجوی گوگل ببریم.

این که چطور به این هدف برسیم را در ادامه یاد می‌گیریم. در این مقاله کاملا به صورت کلی به این ابزار شناخت پیدا خواهید کرد اما اگر می‌خواهید به صورت جامع و کاملا عملی، کار با سرچ کنسول را یاد بگیرید، دوره سرچ کنسول نوین به شما این امکان را می‌دهد که تخصص سئوی خودتان را تکمیل کنید!

حالا برای شروع برویم ببینیم سرچ کنسول چه بخش‌هایی دارد و هرکدام چه کاری انجام می‌دهند.

آشنایی با بخش‌های اصلی

بعد از این که وبسایت خود را به سرچ کنسول وصل کردید، مدتی باید صبر کنید تا وبسایت شما بررسی شود.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟حتما بخوانید: بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

این بررسی شامل صفحه‌های وبسایت و حضور وبسایت در نتایج گوگل می‌شود.

شاید در روزهای اول گزارش‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشند و هیچ عیب و ایرادی هم نبینید. این که بررسی وبسایت چه مدت طول می‌کشد بستگی به عواملی مثل تعداد صفحات و میزان بازدید دارد.

ما فرض می‌کنیم فرایند بررسی اولیه تمام شده و تمام بخش‌ها فعال هستند.

اول با صفحۀ اصلی سرچ کنسول آشنا شویم بعد می‌رویم سراغ هر بخش.

صفحه اصلی سرچ کنسول

در صفحه اصلی پنج بخش کلی می‌بینید. که با پایینتر رفتن در صفحه تمام آن‌ها قابل مشاهده است. بخش‌هایی مثل Performance، Indexing، Experience، Shopping و Enhancements.

سرچ کنسول

به اضافه‌ی یک نوار در بالای صفحه برای بررسی آدرس صفحه‌ها، منوی سمت چپ و قسمت اصلی.

با وارد کردن آدرس صفحه‌ای از وبسایت در نوار بالایی اگر آدرسی ایندکس شده است وضعیت فعلی آن را نمایش می‌دهد و اگر نه می‌توانید درخواست ثبت کنید تا گوگل آن را بررسی کند.

موقع باز کردن سرچ کنسول، به صورت پیش‌فرض صفحه خانگی یا همان Overview را نمایش می‌دهد که شامل پنج گزارش است. گزارش‌ عملکرد (Performance)، وضعیت ایندکس (Indexing)، تجربه (Experience)، شاپینگ (Shopping) و ارتقا (Enhancements).

این گزارش‌ها هرکدام بخش مختص خودشان را در منو دارند. در ادامه تک تک این بخش‌های منو را از بالا تا پایین معرفی می‌کنیم.

ابزار بازرسی آدرس (URL Inspection)

بعد از overview به قسمت URL Inspection می‌رسیم. کاربرد ابزار بازرسی آدرس این است که وضعیت یک URL را بررسی کنیم. اگر صفحه‌ای در نتایج جستجو دیده نمی‌شود، احتمالاً هنوز ایندکس نشده یا مشکلی دارد که گوگل آن را ایندکس نمی‌کند.
جستجوی آدرس صفحه یا عنوان کامل آن در گوگل راحت‌ترین راه بررسی ایندکس شدن صفحه است. کافی است آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید بررسی کنید را در نوار بالایی سرچ کنسول یا همان ابزار بازرسی وارد کنید.
اگر آدرس وارد شده در گوگل ایندکس شده است و در نتایج جستجو دیده می‌شود، پیامی مشابه تصویر زیر را اعلام می‌کند. این گزارش‌ها را می‌توانید باز کنید و توضیحات بیشتری را درباره آخرین مراجعه ربات‌های گوگل به صفحه را ببینید.
سرچ کنسول
در صورتی که آدرس وارد شده توسط گوگل کشف نشده است یا کشف شده ولی هنوز ایندکس نشده است، در پنجره ظاهر شده وضعیت فعلی آن صفحه اعلام می‌شود. اگر صفحه برای گوگل کاملاً ناشناخته باشد، پیامی مثل تصویر زیر می‌بینید. در همین صفحه می‌توانید درخواست ایندکس بدهید تا بررسی شود.

سرچ کنسول

اگر دلیل ایندکس نشدن یک خطا در صفحه باشد، اعلام می‌شود تا مشکل را حل کنید.

URL Inspection Tool کاربردهای دیگری هم دارد. اطلاع از صحت کدهای اسکیما و بررسی کاربردپذیری موبایل گزارش‌های دیگری هستند که می‌توانید برای هر صفحه دریافت کنید.

گزارش عملکرد Performance

این گزارش در کل روی ۴ شاخص (Metric) تمرکز دارد. نمودار وضعیت هرکدام هم با رنگ مجزا قابل مشاهده است.

سرچ کنسول

۱. کلیک

گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟حتما بخوانید: گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

۲. ایمپرشن (Impressions)

۳. نرخ کلیک (CTR)

۴. میانگین موقعیت در نتایج گوگل (Position)

آمار هر کدام از این شاخص‌ها بر مبنای کوئری، صفحه، کشور، دستگاه، حضور در نتایج جستجو (Search Appearance) ارائه می‌شود. ما گفتیم مبنای شاخص ولی اصطلاح درست آن بُعد (dimension) است. متریک‌ها یا همان شاخص‌ها بر مبنای ابعاد محاسبه می‌شوند.

در دیگر ابزارهای تحلیل دیجیتال گوگل هم از همین اصطلاح استفاده می‌شود.

در ادامه می‌بینیم که هر کدام از این شاخص‌ها و ابعاد چه چیزی را نشان می‌دهند.

 کلیک (Total click)

منظور از کلیک در این گزارش هر کلیکی است که کاربر را از نتایج جستجوی گوگل به صفحۀ دیگری هدایت کند.

اگر کاربری روی نتایج حاصل از وبسایت شما کلیک کند، آمار آن در سرچ کنسول شما ثبت خواهد شد. این کلیک‌ها شامل انواع مختلف نتایج مثل نتایج معمولی لینک به صفحه، تصویر، ویدیو و … می‌شود.

 ایمپرشن (Impression)

ایمپرشن به معنی حضور یک نتیجه در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران است.

این که کاربر حتماً نتیجه را روی صفحه ببیند یا اسکرول کند تا در صفحه دیده شود تاثیری در ایمپرشن ندارد. همین که نتیجه‌ای از وبسایت شما در نتایج جستجوی ظاهر شود، ایمپرشن برای آن نتیجه و وبسایت شما در سرچ کنسول ثبت میخواهد شد.

توجه کنید که شرط ثبت ایمپرشن حضور در نتایجی است که در صفحه کاربر ظاهر می‌شود. پس اگر نتیجه‌ای از وبسایت شما در صفحه دوم نتایج جستجو بود ولی کاربر فقط نتایج صفحه اول را دید یعنی ایمپرشن برای نتایج صفحه دوم به بعد ثبت نشد.

اگر همین کاربر صفحه دوم نتایج را باز کند، ایمپرشن برای تمام نتایج حاضر در صفحه دوم ثبت می‌شود.

 نرخ کلیک (Click-through rate)

نرخ کلیک از دو شاخص دیگر یعنی ایمپرشن و کلیک حساب می‌شود. تقسیم تعداد کلیک به ایمپرشن ضرب در ۱۰۰ می‌شود نرخ کلیک یا همان CTR.

نرخ کلیک در کل نشان می‌دهد چند درصد از دفعات حضور نتایج در صفحه کاربر روی آن کلیک می‌شود.

اگر نتیجه‌ای ۲ بار در صفحه نتایج جستجوی کاربران حضور داشته باشد اما فقط یکبار روی آن کلیک شود، یعنی نرخ کلیک این نتیجه ۵۰ درصد است.

انواع متن تبلیغ در جستجوی گوگل ادز را بشناسیمحتما بخوانید: انواع متن تبلیغ در جستجوی گوگل ادز را بشناسیم

 میانگین رتبه یا موقعیت (Position)

بحث‌برانگیزترین شاخص سرچ کنسول میانگین رتبه یا موقعیت است.

گوگل می‌گوید نحوه محاسبه موقعیت در نتایج در حال حاضر مثل تصویر زیر است. میانگین موقعیت از بالا به پایین و از چپ به راست (یا راست به چپ برای زبان‌های راست به چپ) محاسبه می‌شود.

این رتبه‌بندی شامل تمام انواع نتایج می‌شود. اگر نتیجه‌ای در لیست معمول باشد از بالا به پایین رتبه میانگین آن ثبت می‌شود. اگر هم در سمت مقابل (راست یا چپ) باشد رتبه آن بعد از نتایج لیست اصلی حساب می‌شود.

میانگین موقعیت همانطور که از نامش مشخص است میانگینی از رتبه‌ها است. چون موقعیت اکثر نتایج در جستجوهای گوگل به صورت دائم و برای همۀ کاربران ثابت نیست.

یک عامل تاثیر گذار در این نوسان‌ها رقص گوگل است که در مقاله‌ای کامل توضیح داده‌ایم.

عوامل دیگری مثل نوع دستگاه کاربر (موبایل یا دسکتاپ)، ابعاد صفحه نمایش، مکان و زبان کاربر و … روی رتبه‌ای که هر نتیجه می‌گیرد تاثیرگذار هستند.

به همین دلیل میانگین رتبه یک عدد تقریبی است و خیلی وقت‌ها امکان دارد با موقعیت فعلی که در نتایج جستجو می‌بینید انطباق نداشته باشد.

همانطور که گفتیم شاخص‌ها مبتنی بر ابعاد هستند. حالا با ابعاد گزارش عملکرد آشنا می‌شوید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

شروع می‌کنم

021-58438داخلی 1

ابعاد گزارش عملکرد (Dimensions)

در ادامه با ابعاد که به عبارت دیگر سمت دیگر نمودار گزارش عملکرد هستند آشنا می‌شوید.

۱. کوئری (Queries)

کوئری همان عبارتی که است کاربر در گوگل جستجو می‌کند.

هر جستجویی که در آن نتایجی از وبسایت شما دیده شود، کوئری آن جستجو برای وبسایت شما در سرچ کنسول ثبت می‌شود.

برای مثال کاربری در گوگل عبارت «آکادمی نوین» را جستجو می‌کند. اولین نتیجه صفحه آکادمی ما است.

تا اینجا چون نتیجه‌ای از وبسایت نوین ایمپرشن گرفت پس کوئری جستجو شده یعنی «آکادمی نوین» همراه با یک ایمپرشن در سرچ کنسول ما ثبت شد. اگر کاربر روی همین نتیجه کلیک کند و وارد صفحه آکادمی شود یک کلیک هم ثبت می‌شود.

در گزارش عملکرد به صورت پیش‌فرض کوئری به عنوان بعد اصلی فعال است. در جدول پایین نمودار می‌بینید که در هر کوئری چقدر ایمپرشن یا کلیک دارید.

۲. صفحه‌ها (Pages)

منظور از صفحه آدرس صفحه نهایی است که کاربر بعد از کلیک آن را می‌بیند.

6 ترفند ایمیل مارکتینگ برای افزایش نرخ کلیکحتما بخوانید: 6 ترفند ایمیل مارکتینگ برای افزایش نرخ کلیک

با کلیک روی بعد صفحه (Pages)، گزارش به جای کوئری مبتنی بر صفحه خواهد بود.

۳. کشورها (Countries)

فهرست کشورهایی است که جستجو توسط کاربرانی از آن کشور انجام شده است.

البته کشور با آی پی تشخیص داده می‌شود. پس اگر کاربری آی پی خود را تغییر داده باشد کشور دیگری به جز کشور واقعی ثبت می‌شود.

۴. دستگاه (Device)

نوع دستگاهی که کاربر با آن جستجو کرده است را نشان می‌دهد.

در کل سه نوع دستگاه دسکتاپ (رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و …)، موبایل و تبلت شناسایی می‌شود.

۵. حضور در نتایج جستجو (Search Appearance)

این بعد از گزارش مربوط به انواع دیگر نتایج ظاهر شده در جستجو به جز نوع معمول است. نوع معمول همان شکل آشنای شامل عنوان، آدرس و توضیحات متا است.

به جز این نوع نتیجۀ جستجو، چندین نوع دیگر وجود دارد. مثل پرسش و پاسخ، نتایج AMP، محصول، ویدیو و …

اگر وبسایت نتایجی به جز حالت معمول داشته باشد، گزارش آن در این بخش دیده می‌شود.

۶. تاریخ (Dates)

تاریخ فقط گزارش را به روزها تقسیم می‌کند.

توجه کنید که مبداء زمانی برای روزها در سرچ کنسول ساعت منطقه زمانی اقیانوس آرام (PST) است.

به جز این تقسیم‌بندی روزانه، فیلتر تاریخ هم در بالای صفحه هست که با آن می‌توانید گزارش دوره‌های زمانی مختلف را ببینید.

فیلتر بعدی هم نوع جستجو براساس وب، تصویر و ویدیو است. اگر کاربری در موتور جستجوی گوگل از جستجوی عکس یا ویدیو به نتیجه‌ای از وبسایت شما برسد، گزارش آن در بخش مربوطه ثبت می‌شود.

گزارش Indexing

ربات‌های گوگل با عملیاتی که به نام خزیدن (Crawl) معروف است در میان صفحات وب از لینکی به لینک دیگر می‌روند. هر صفحه را یا گوگل خودش کشف می‌کند یا کاربر وجود صفحه را به گوگل اعلام می‌کند.

اعلام کردن صفحه به گوگل توسط کاربر از طریق اعلام فایل نقشه سایت در سرچ کنسول یا با اعلام تک آدرس از همان نوار بالای سرچ کنسول انجام می‌شود.

ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟حتما بخوانید: ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

در هر دو حالت، وقتی گوگل صفحه‌ای جدید پیدا می‌کند روی آن فرایندی را انجام می‌دهد.

ربات‌های نرم‌افزاری گوگل در سه مرحله صفحه‌های موجود در وب را کشف، ایندکس و رتبه‌بندی می‌کنند.

۱. این فرایند با اولین کشف توسط ربات‌ها شروع می‌شود. به این مرحله Discovery می‌گویند.

۲. در مرحله بعد ربات‌ها برای خزیدن در صفحه، درک و بررسی آن وارد عمل می‌شوند به این مرحله می‌گویند ایندکس کردن (Indexing). در انتهای این مرحله اطلاعاتی که گوگل نیاز دارد در یک پایگاه داده بزرگ معروف به Google index ذخیره می‌شود.

۳. مرحله آخر هم رتبه‌بندی (ranking) است. وقتی کاربری یک عبارت مرتبط با صفحه ایندکس شده را جستجو می‌کند، گوگل با صده‌ها فاکتور مختلف تعیین می‌کند که چه رتبه‌ای به آن دهد و به چه شکلی در میان نتایج نمایش داده شود.

سرچ کنسول گزارش این فرایند برای سایت شما را در قسمت Pages نشان می‌دهد.

در کل سرچ کنسول ۲ وضعیت کلی را برای کشف و ایندکس کردن صفحات وب در نظر دارد.

  • صفحه‌های ایندکس شده (Indexed)
  • صفحه‌هایی که ایندکس نشده‌اند (Not Indexed)

اخطارها و هشدارهای اصلی سرچ کنسول درباره ایندکس نشدن صفحه در این گزارش اعلام می‌شود.

سرچ کنسول

اگر صفحه‌ای مشکل داشته باشد یعنی گوگل صفحه را کشف کرده است اما به دلایلی نتوانسته (یا نخواسته) آن را ایندکس کند. باید مشکل را حل کنید تا صفحه مورد نظر در نتایج جستجو ظاهر شود.

سرچ کنسول در آگوست 2022 دچار تغییراتی شد. تا قبل از آن بخشی به اسم Coverage وجود داشت که وضعیت صفحات سایت را نشان می‌داد اما از آگوست 2022 این بخش نامش به Pages تغییر کرد. قبل از این تغییر در قسمت coverage، چهار نمودار با رنگ‌های مختلف وجود داشت. نام این 4 بخش، Errors، Valid With Warning، Valid و Excluded بود.
پس از آپدیت، این 4 بخش با هم ادغام شدند و 4 نمودار به 2 نمودار به نام‌های Not Indexed با رنگ خاکستری و Indexed با رنگ سبز ایجاد شدند. در واقع دو بخش Errors و Excluded در گروه Not Indexed و دو قسمت Valid و Valid With Warning نیز در گروه Indexed قرار گرفتند.

همچنین خیلی از خطاها و هشدارهای نسخه قبلی سرچ کنسول، در نسخه جدید با هم ادغام شدند. بنابراین ممکن است تعداد خطاها نسبت به قبل افزایش یافته باشد که البته جای نگرانی نیست.

برای اطلاع از این خطاها و هشدارها، بخشی به قسمت پایینی نمودارها به اسم Why pages aren’t indexed اضافه شده و دلایل ایندکس نشدن و مشکلات صفحات سایت را شرح می‌دهد. روی هر کدام از این خطاها که کلیک کنیم، صفحاتی که شامل آن خطا می‌شود را می‌بینیم.

در قسمت پایینتر هم هشدارهایی نمایش داده می‌شود. این هشدارها درباره صفحاتی هستند که ایندکس شده‌اند اما احتمالا با مشکلاتی در نمایش در SERP مواجه هستند.
بخش Indexed هم که مشخصا مربوط به صفحاتی هست که ایندکس شده‌اند و مشکلی ندارند. برای مشاهده صفحات ایندکس شده می‌توانید روی قسمت View data about indexed page کلیک کنید.

در ادامه هر کدام از حالت‌ها را توضیح می‌دهیم که چه مفهومی دارد.

صفحه‌های ایندکس شده (Indexed)

این صفحه‌ها ایندکس شده‌اند و به خوبی در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟حتما بخوانید: تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟

وقتی اولین بار سرچ کنسول را راه‌اندازی می‌کنید، چند روزی طول می‌کشد تا صفحه‌ها بررسی شوند؛ اگر در این مدت این گزارش را بررسی کنید می‌بینید که صفحه‌ها کم کم به قسمت سبز رنگ که همان بدون مشکل است اضافه می‌شوند.

اگر وبسایت شما بدون مشکل باشد، اکثر صفحات باید در این وضعیت دیده شوند.

حالت صفحه‌های مشکل‌دار (Not Indexed)

این بخش مربوط به صفحاتی هستند که بنا به هر دلیلی ایندکس نشده‌اند. حالا خطایی وجود دارد یا گوگل اصلا نتوانسته آن را ایندکس کند.

مثل صفحه‌های ریدایرکت شده، حذف شده یا صفحه‌هایی که ضرورتی ندارد در نتایج جستجو دیده شوند.

اگر به هر دلیلی صفحه‌ای غیرعمدی در این وضعیت قرار گرفته باید بررسی شود دلیلش چیست. این دلایل در قالب خطاهایی در قسمت Why pages aren’t indexed نشان داده میشود. تمامی خطاهای مربوط به ایندکس نشدن صفحات را در مقاله «راهنمای کامل رفع خطاهای سرچ کنسول» توضیح داده‌ایم.

صفحات ویدیو (Video Pages)

یکی دیگر از بخش‌هایی که در زیرمجموعه Indexing سرچ کنسول قرار دارد، صفحات ویدیو است که ممکن است برای بعضی‌ها نمایش داده شود و برای برخی دیگر نه. این بخش وضعیت صفحاتی را نشان می‌دهد که در آن‌ها ویدیو وجود دارد و اگر مشکلی در ایندکس شدن آن صفحات وجود داشته باشد، می‌توانید خطاهایش را در این قسمت مشاهده کنید.

افزودن نقشه سایت به سرچ کنسول (Sitemaps)

همانطور که گفتیم، یک راه ساده برای اعلام خودکار صفحات جدید وبسایت به گوگل استفاده از فایل نقشه وبسایت است.

این فایل حاوی اطلاعاتی درباره آدرس و دیگر اطلاعات موردنیاز درباره صفحات است.

نقشه سایت بعد از هر تغییر در صفحات سایت به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود. فقط یکبار باید آدرس محل قرار گیری فایل را در سرچ کنسول تنظیم کنید. بعد از آن گوگل در فاصله‌های زمانی مشخصی آن را بررسی می‌کند.

برای تنظیم آدرس فایل نقشه سایت در منو به قسمت Sitemaps بروید و آدرس فایل روی سرور را وارد و ثبت کنید.

درخواست حذف صفحه از گوگل (Removals)

اگر می‌خواهید درخواست دهید تا صفحه‌ای حذف شود، در منوی سرچ کنسول به بخش Removals بروید.

می‌توانید درخواست دهید صفحه به طور موقت یا دائمی از نتایج حذف شود.

گزارش Experience

گوگل به دنبال این است که بهترین نتیجه و بهترین محتوا را به کاربر نمایش دهد اما در کنار آن، تجربه کاربری هم برای گوگل اهمیت زیادی دارد. در این بخش از سرچ کنسول، می‌توانید تجربه سایتتان را بررسی کنید؛ اینکه تجربه استفاده از سایت شما برای کاربران چگونه است. سرچ کنسول این تجربه را در قالب گزارش در سه قسمت مختلف به شما نشان می‌دهد:

  • Page Experience

این قسمت خلاصه و کلیتی از وضعیت تجربه کاربری سایت شماست، که نشان می‌دهد وضعیت صفحات شما در موبایل و دسکتاپ چگونه است.

  • Core Web Vitals

در این بخش از گزارش، وضعیت صفحات در موبایل و دسکتاپ را با جزئیات بیشتر می‌توانید در سه حالت، Good، Need Improvement و Poor ببینید.

  • گزارش کاربردپذیری موبایل (Mobile Usability)

تعداد کاربران اینترنت که از موبایل استفاده می‌کنند خیلی بیشتر از کاربران دستگاه‌های دیگر مثل لپ تاپ و رایانه‌هایی با صفحه‌ نمایش بزرگ است.

به همین دلیل گوگل به صاحبان وبسایت‌ها توصیه می‌کند وبسایت‌ها را برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی کنند. البته در سال‌های اخیر گوگل پا را از توصیه فراتر گذاشت و حالا اگر وبسایتی برای صفحه نمایش موبایل مناسب نباشد رتبه آن کاهش پیدا می‌کند.

21 مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول + رفع خطاها (2022)حتما بخوانید: 21 مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول + رفع خطاها (2022)

منظور از بهینه‌سازی برای استفاده در موبایل رعایت یکسری نکات در طراحی و محتوای صفحه است. در کل کل گوگل می‌گوید در طراحی صفحه عناصر اضافی را حذف کنید و محتوا طوری باشد که کاربر به آسانی بتواند از آن استفاده کند.

اگر فونت صفحه‌ای ریز باشد کاربر موبایل به سختی آن را می‌خواند. اگر دکمه‌ها به هم چسبیده باشند کلیک یا لمس آنها با انگشت سخت است. یا اگر حجم صفحه خیلی زیاد باشد، کاربر موبایل مدت طولانی‌تری باید منتظر بارگذاری صفحه بماند.

در کل رعایت این نکات یک تجربه خوب برای کاربر موبایل ایجاد می‌کند.

گوگل صفحات را از نظر کاربردپذیری موبایل با ربات‌های ویژه‌ای بررسی می‌کند. اگر وضعیت صفحه خیلی خراب باشد، در گزارش کاربردپذیری موبایل اعلام می‌شود.

سرچ کنسول

  • گزارش HTTPS

این بخش هم آمار امنیت صفحات سایت را نمایش می‌دهد.

گزارش shopping

این قسمت ممکن است برای تمامی سایت‌ها نمایش داده نشود؛ در واقع سرچ کنسول بخش‌هایی را به شما نشان می‌دهد که اطلاعات ساختارمند مربوط به آن در سایتتان وجود داشته باشد. بخش شاپینک مربوط به صفحات محصول شماست که به صورت اسنیپت در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.

ارتقا و بهبود عملکرد (Enhancements)

این بخش درباره امکاناتی است که با پیاده سازی روی سایتتان، اطلاعات بیشتری در اختیار گوگل قرار می‌دهید و باعث می‌شود حضور وبسایت در نتایج جستجو را ارتقا یا بهبود پیدا کند. حالا سرچ کنسول وضعیت آنها را در این بخش به شما خواهد داد.

Breadcrumbs

اینجا وضعیت بردکرامب‌های صفحات را می‌توانید ببینید. بردکرامب‌ها مسیرهایی هستند که در هر صفحه نمایش داده می‌شوند. به تصویر زیر نگاه کنید:

سرچ کنسول

Review snippets

ریویو اسنیپت‌ها همان اسنیپ‌های ستاره هستند که در نتایج گوگل نشان داده می‌شود. در این بخش گزارش مربوط به وضعیت این اسنیپت‌ها و یا خطاهای مربوط به آن‌ها را نشان می‌دهد.

سرچ کنسول

Sitelinks searchbox

این قسمت هم مربوط می‌شود به لینک‌هایی که در نتایج جستجوی گوگل برای یک صفحه نمایش داده می‌شود.

سرچ کنسول

مشکلات امنیتی و اقدامات دستی

در قسمت بعدی منوی سرچ کنسول دو گزارش اقدامات دستی (Manual Actions) و مشکلات امنیتی (Security Issues) قابل مشاهده است.

در صورتی که وبسایتی باعث اختلال و دستکاری نتایج جستجوی گوگل شود یا به هر دلیل عمدی یا غیر عمد امکان آسیب‌رسانی به کاربران داشته باشد، آن صفحه‌ها در این گزارش‌ها به صاحب وبسایت اعلام می‌شود.

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگحتما بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

توجه کنید که بیشتر این اعلام‌ها به منزله هشدار نیستند. یعنی کارشناسان گوگل یا هوش مصنوعی یک رفتار غیرعادی را تشخیص داده و در نتیجه نتایجی از جستجو حذف شده یا رتبه آن را در گوگل پایین آورده‌ است.

خیلی کم پیش می‌آید اخطاری در Manual Actions اعلام شود. بیشتر این نوع اخطارها نتیجه بررسی یک کارشناس از وبسایت است و نه یک مشکل فنی شناسایی شده توسط نرم‌افزار.

اقداماتی که منجر به اخطار امنیتی و اقدامات دستی می‌شود زیاد هستند و تفاوت‌هایی دارند. اینجا فقط به عنوان نمونه به چند مورد مثال می‌زنیم:

  • وبسایت با بک‌لینک‌های غیرطبیعی و اسپم
  • محتوای اسپم
  • نوشتار مخفی یا اشباع کلیدواژه در متن
  • ریدایرکت‌های اسپم و فریب‌دهنده
  • وبسایت هک شده
  • وبسایت‌های فیشینگ

این مشکلات باید به سرعت رفع شوند. در غیر اینصورت امکان دارد کل وبسایت از نتایج جستجو به طور کامل حذف شود.

بخش Legacy Tools and Reports

بخش Legacy tools and reports تنظیمات و مواردی هستند که در سرچ کنسول قدیمی وجود داشت و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شد که به مرور تغییر کرد و حالا فقط یک بخش به نام Web Tools باقی مانده است. احتمالا در آینده هم مجددا تغییر کند.

بخش Web Tools شامل موارد زیر است که به صورت مختصر هرکدام را معرفی می‌کنیم:

  • Ad Experience Report: این بخش بر اساس استانداردی به اسم Better Ads تعریف شده که درباره معیارهای تبلیغات ناخوشایند از نظر تجربه کاربری در وبسایت‌ها حرف می‌زند. اگر در سایتتان تبلیغات بدی داشته باشید، در این قسمت به شما اعلام خواهد شد.
  • Abusive Experience: در این قسمت مشکلاتی با عنوان تجربه‌های سو استفاده‌گرانه نشان داده می‌شوند؛ مثلا لینک‌ها و اخطاهای فیک، یا تبلیغات گول‌زننده و …
  • Abusive Notifications: این قسمت درباره پیام‌ها و اخطاهایی است که کاربر را مجبور به کلیک می‌کند و یا درخواستی سو استفاده‌گرانه می‌فرستد.

گزارش لینک‌ها

در گزارش‌ لینک‌ها دو بخش کلی وجود دارد: لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی.

  • لینک‌های داخلی همان لینک‌هایی هستند که از صفحه‌ای داخلی به صفحه‌ای داخلی ایجاد شده‌اند.
  • لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که به مقصد وبسایت دیگری ایجاد شده‌اند. در مقاله بک‌لینک چیست درباره لینک‌های خارجی توضیحات کاملی ارائه شده است.

آنچه در این گزارش می‌بینید خلاصه‌ای از لینک‌های شناسایی شده توسط گوگل است.

در بخش لینک‌های داخلی، فقط آدرس مقصد لینک‌ها همراه تعداد لینک به آن صفحه فهرست شده است.

سرچ کنسول

در بخش لینک‌های خارجی، صفحه‌ها مقصد در وبسایت و تعداد لینکی که لینک گرفته‌اند، وبسایت‌های لینک دهنده و تعداد لینک از هرکدام و در نهایت انکر تکست‌های استفاده شده را می‌بینید.

تنظیمات متفرقه:

  • Crawl Stats: گزارشی است از دفعات، زمان و حجم صفحات بررسی شده توسط ربات‌های خزنده گوگل
  • International Targeting: تنظیم زبان و کشور مقصد برای تعیین جامعه هدف وبسایت
  • Messages: پیام‌هایی که از طرف سرچ کنسول به مدیر وبسایت ارسال می‌شود. این پیام‌ها حالا به صورت نوتیفیکیشن در گوشه بالا سمت راست نمایش داده می‌شود.
  • URL Parameters Tool: اعلام پارامترهای موجود در URL صفحه‌ها برای این که گوگل تفاوت صفحه‌ها را بهتر متوجه شود و در نتایج جستجو تاثیر دهد.

رسیدیم به آخر…

در این مقاله سعی کردیم خیلی سریع اما مفید با بخش‌های اصلی سرچ کنسول آشنا شوید.

اگر سوالی درباره سرچ کنسول دارید حتماً بپرسید تا در اولین فرصت جواب دهیم.