حتما شما هم وقتی دنبال جواب سوالی میگردید و چیزی را در فضای مجازی جستجو میکنید، ترجیح میدهید ویدیویی کوتاه درباره آن ببینید تا اینکه یک مطلب طولانی را بخوانید (البته من به شما قول میدهم این مطلب ارزش خواندن را دارد!).
به طور متوسط بیشتر مردم ترجیح میدهند بهجای خواندن متن، ویدیو ببینند. تعداد کاربران یوتیوب تا به امروز (۱۲ دی ۱۴۰۱) ۲/۵۶ میلیارد نفر است؛ پس میتوان نتیجه گرفت ویدیوهای یوتیوب ارزش زیادی دارند و افراد زیادی آنها را تماشا میکنند؛ بنابراین چه بهتر که ویدیوهایمان را طوری بهینهسازی کنیم تا افراد بیشتری به آنها دسترسی پیدا کنند.
به بهینهسازی ویدیو و تمامی اقداماتی که انجام میدهیم تا بازدید ویدیوهای در موتور جستجوی گوگل و خود سایت یوتیوب بیشتر شود، سئوی یوتیوب گفته میشود. رعایت اصول سئو در یوتیوب مزایای زیادی دارد؛ اگر یک کسبوکار هستید، میتوانید از ویدیوهای برای افزایش آگاهی از برند و همچنین فروش محصولات خودتان استفاده کنید. اگر هم فردی هستید که میخواهد با تولید محتوای ویدیویی به درآمد بالا برسد، قطعاً یوتیوب بهترین و تنها گزینه پیش روی شماست. همینجا پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کسب درآمد از یوتیوب را مطالعه کنید.
خبر خوب این است که موتور جستجوی یوتیوب هم دقیقا مثل گوگل کار میکند و اصول یکسانی در الگوریتمهایشان به کار میبرند. بهخصوص اینکه شما میتوانید در نتایج جستجوی گوگل، پستهای یوتیوب هم ببینید.
در این مقاله میخواهیم مهمترین و کاربردیترین اصول سئو در یوتیوب را به شما آموزش دهیم.
قبل از خواندن این مقاله، اگر هنوز اطلاعات درستی از سئو و اصول آن ندارید، به شما پیشنهاد میکنم به صفحه آموزشهای سئو و بهینهسازی هم سر بزنید.
چگونه رتبه ویدیوها را در یوتیوب افزایش دهیم؟
برای بهبود رتبهبندی ویدیوها در یوتیوب، در قدم اول باید الگوریتم یوتیوب و فاکتورهای رتبهبندی آن را بشناسیم. یوتیوب هم مثل هر موتور جستجوی دیگری قصد دارد محتوایی ارائه کند که به بهترین نحو به سوال کاربران جواب بدهد.
اگر جمله «چگونه کراوات ببندیم» را جستجو کنید، قطعا یوتیوب ویدیویی با عنوان «چگونه بند کفش ببندیم» را به شما نشان نمیدهد؛ بلکه دقیقا نتایج جستجوی شما، پاسخ سوالتان است؛ پس برای آموزش سئو در یوتیوب در مرحله اول باید این را یاد بگیرید که چگونه عباراتی را که کاربران استفاده میکنند، حدس بزنید.
چیز دیگری که باید به آن توجه کنید، معیارهای یوتیوب است؛ مثلا یوتیوب به زمان تماشای یک ویدیو اهمیت میدهد؛ یعنی مدت زمانی که یک کاربر در ویدیوی شما میماند و آن را تماشا میکند. اگر کاربری تا آخر ویدیو را تماشا کرد، یعنی محتوای شما ارزشمند بود. اما زمان تماشای کوتاه به این معنی است که محتوا احتمالا باید از رتبهبندی یوتیوب خارج شود.
اگر میخواهید ویدیوهایتان در رتبهبندی یوتیوب بمانند، سعی کنید آنها را طوری تولید کنید که کاربر تا آخر آن را تماشا کند؛ مثلا میتوانید به او وعده دهید که در پایان ویدیو سورپرایز یا هدیهای برای او در نظر دارید.
در نهایت، همانطور که یک محتوای متنی وقتی در گوگل رتبه میگیرد که بتواند به بهترین شکل به نیاز کاربر پاسخ دهد، در یوتیوب هم ویدیوهایی رتبه میگیرند که بتوانند کاربر را درگیر کنند و به نیاز او پاسخ دهند، یا حداقل سرگرمکننده باشند.
پس این اصل را در تولید ویدیوها به خاطر بسپارید: محتوای شما باید برای کاربر و رفع نیاز او تولید شود، در مرحله بعد باید مطمئن شوید گوگل میتواند ویدیوی شما را بفهمد تا به کاربران هدفتان آن را نمایش دهد. دقیقاً اینجاست که بهینهسازی و اصول سئوی یوتیوب اهمیت پیدا میکند.
راستی، در صفحه یوتیوب نوین میتوانید کلی آموزش رایگان و کاربردی درباره دیجیتال مارکتینگ و اصول آن یاد بگیرید.
آیا ویدیوهای من هم شانس رسیدن به رتبههای بالا را دارند؟
شاید فکر کنید تلاش برای کسب رتبه ویدیو در یوتیوب کاری بیفایده باشد؛ چون محبوبترین و مشهورترین اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا در این پلتفرم فعالیت میکنند و شما دیگر شانسی برای دیده شدن ندارید.
حتما بخوانید: 200 فاکتور مهم رتبهبندی سایت در گوگل (آپدیت سال 2020)
باید به شما بگویم که سخت در اشتباهید؛ چون شما در جایگاه یک کسبوکار، تا زمانی که مخاطب مناسب محتوایتان را پیدا کنید، باید از هر بازدید، کامنت و لایک ویدیوهایتان لذت ببرید؛ یعنی پیدا کردن مخاطب مناسب حتی مهمتر از تعداد بازدید و لایک ویدیو است.
اگر شما بتوانید به شکل فعالانهای جواب سوالات مخاطب را بدهید، ۹۰ درصد از کار بهینهسازی یوتیوب را انجام دادهاید.
جدا از این، رتبهبندی ویدیوهای یوتیوب یک عنصر کلیدی استراتژی بازاریابی شما به حساب میآید. همین یک دهه پیش، بازاریابی ویدیویی ایدهای کاملا جدید بود. در سالهای اول بازاریابها فهمیدند که نمیتوانند حجم زیادی از محتوای متنی را منتشر کنند؛ چون شانس پیدا شدن از طریق موتورهای جستجو را کاهش میداد.
اما حالا دیگر اینطور نیست. این روزها با یک استراتژی محتوای جامع و کانالهای محتوایی متنوع مثل یوتیوب این مشکل از بین رفته است.
۹ نکته کلیدی سئو در یوتیوب
شما با ترکیب استراتژیهای سئو و محتوای ویدیوتان میتوانید به بازاریابی کسبوکارتان کمک زیادی کنید. با این کار علاوه بر افزایش مدت زمان تماشای ویدیو، میتوانید توجه کاربران را به خود جلب کنید و در مسیر رشد قرار بگیرید. در ادامه این 10 مرحله را با هم مرور میکنیم:
۱. کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید
صفحات نتایج موتور جستجو هر ماه رقابتیتر میشوند. تولد رقبای جدید، محصولات و خدمات جدید، همه و همه برای کسب رتبه بهتر با هم میجنگند. برای همین پیدا کردن راههای جدید برای تنوع بخشیدن به محتوا کمک زیادی به دیده شدن محتوا میکند.
تحقیق کلمات کلیدی را قطعا باید انجام دهید. اما اگر فکر میکنید نمیتوانید با یک کلمه کلیدی پرتکرار و پررقیب شانسی در دیده شدن داده باشید، کلمات کلیدی دیگری انتخاب کنید که رقابت کمتری دارند اما باعث دیده شدن شما میشوند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید از همان ابزارهای همیشگی سئو استفاده کنید. از این کلمات کلیدی بهتر است در عنوان و دیسکریپشن ویدیوهای خودتان استفاده کنید. در نظر داشته باشید که درک هدف جستجو (search intent) اولین قدم برای دیده شدن است. به عبارتی دیگر، تطبیق محتوای ویدیوی شما با هدف جستجوی کاربر در نتایج جستجو موثر است.
به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید یکی از محصولات سایتتان را در یک ویدیو بررسی کنید. برای این کار خیلی مهم است که نام محصول را در عنوان و توضیحات ویدیو بنویسید. شاید این موضوع خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید، ولی اگر یک نگاه به ویدیوهای یوتیوب بیندازید، متوجه میشوید که خیلی از یوتیوبرها این کار را نمیکنند و همین باعث دیده نشدن ویدیوی آنها در نتایج جستجوی گوگل میشود.
2. کلمه کلیدی را در نام فایل ویدیو بنویسید
شاید خیلی ساده به نظر برسد. اما یوتیوب از اسم فایل ویدیو هم به عنوان فاکتوری برای رتبهبندی نمایش ویدیو در نتایج جستجو استفاده میکند. اگر اسم فایل ویدیوی شما کلمه کلیدی شما باشد، ویدیوی شما احتمالاً شانس بیشتری برای رتبهبندی و دیده شدن به دست میآورد. اما به صورت کلی اهمیت این فاکتور در برابر جذاب بودن ویدیو برای کاربر، چیزی نیست!
3. توضیحات ویدیو را بهینهسازی کنید
یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی سئو یوتیوب، نوشتن توضیحات (description) قوی و سئو شده است. حتی اگر شما توضیحات ویدیو را بهروزرسانی کنید، یوتیوب دوباره از اول آن را ارزیابی میکند؛ پس بهتر است تا حد امکان آن را سئو شده بنویسید.
طبق توصیه خود یوتیوب، بهتر است کلمات کلیدی اصلی محتوایتان را در دو جمله اول توضیحات بیاورید، زیرا کاربر در اولین نگاه همین یکی، دو خط اول را میتواند مشاهده کند. شما تا 5000 کاراکتر را میتوانید در دسکریپشن بنویسید، اما در مجموع بهتر است توضیحات شما مختصر و مفید باشد و اگر فکر میکنید جملهای در آن وجود دارد که کمکی به مخاطب نمیکند، آن را حذف کنید.
4. هشتگ گذاری را فراموش نکنید
در تمام رسانههای اجتماعی فضای مجازی، هشتگ به کاربران کمک میکند تا محتوای دلخواهشان را سریعتر پیدا کنند. یوتیوب هم از این موضوع غافل نیست و شما میتوانید با اضافه کردن هشتگ به توضیحات و عنوان ویدیو، به کاربران کمک کنید ویدیوی شما را زودتر پیدا کنند.
حتما بخوانید: تگ Alt تصاویر چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟
از هشتگها میتوانید در متن توضیحات ویدیو هم استفاده کنید؛ چون بعد از انتشار در یوتیوب به شکل هایپر لینک نمایش داده میشود.
5. ویدیوهایتان را دستهبندی موضوعی کنید
کاربران اکثرا دنبال یک ویدیوی خاص هستند تا بتوانند جواب سوالشان را سریعتر پیدا کنند. برای همین گزینه دستهبندی موضوعی یوتیوب خیلی به شما کمک میکند که کاربران زودتر به ویدیوی شما برسد و آن را تماشا کند. پس در زمان آپلود ویدیو، حتما دستهبندی موضوعی آن را مشخص کنید تا شانس بیشتری برای پیدا شدن داشته باشید.
6. تصویر شاخص ویدیو را سفارشی کنید
تصاویر شاخص باعث میشوند کاربر تصمیم بگیرد ویدیوی شما را تماشا کند یا نه؛ چون این تصاویر اولین چیزی هستند که در نتایج جستجو توجه کاربران را به خود جلب میکنند. حتی میتوان گفت تصاویر شاخص میتوانند باعث شوند که مدت زمان تماشای ویدیو بیشتر یا کمتر شود و این موضوع تاثیر زیادی روی رتبهبندی یوتیوب میگذارد.
تصویری برای ویدیویتان در نظر بگیرید که توجه کاربران را جلب کند و در بین خیل عظیمی از ویدیوها متمایز باشد. سفارشی کردن تصاویر شاخص بهترین راه برای دیده شدن است؛ چون به کاربران کمک میکند تا بفهمند ویدیوی شما در مورد چیست و چه کمکی به آنها میکند.
یک مثال خوب برای تصویر شاخص سفارشی را با هم ببینیم:
اگر کسب و کاری راه انداختهاید و میخواهید سایتتان با کمترین هزینه در نتایج گوگل بالا بیاید، یادگیری سئو بهترین تصمیم برای شما است. شما میتوانید کاملترین بسته آموزشی سئو را از آکادمی نوین تهیه کنید. در این پکیج، مباحث تخصصی سئو داخلی و خارجی، سئو تکنیکال، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه میشود.
7. ترجمه خودکار (ترنسکریپت) ویدیو را فعال کنید
الگوریتم یوتیوب طوری است که نمیتواند تصاویر و ویدیوها را بخواند؛ بلکه فقط میتواند نوشتهها و کدها را تشخیص دهد؛ بنابراین یکی از بهترین استراتژیهایی که میتوانید به کار ببرید تا یوتیوب متوجه شود محتوای شما درباره چیست، فعال کردن ترجمه خودکار یا همان ترنسکریپت است.
گزینه ترنسکریپت کاری میکند که حرفهایی که در ویدیو زده میشود، ترجمه و رونویسی شود. زیرنویس را هم خودتان میتوانید به صورت دستی به ویدیو اضافه کنید و هم از ابزار خود یوتیوب استفاده کنید که کارتان را راحتتر میکند. این کار برای کاربرانی که نمیتوانند ویدیو را تماشا کنند، مناسب است. همچنین برای کسانی که مشکل شنوایی دارند کمک کننده است.
8. افزایش نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجوی یوتیوب
تعداد نرخ کلیک یا فراخوان برای اقدام در یوتیوب به این معنی است که ویدیوی شما با کلمه کلیدی جستجو شده مرتبط بوده است؛ به همین دلیل میتوان گفت نرخ کلیک در یوتیوب عامل مهمی برای رتبهبندی ویدیوی شما است. اما نکتهای که وجود دارد، این است که شما نمیتوانید روی این نرخ تاثیری بگذارید. بلکه باید کاری کنید که شانس کلیک کردن کاربران روی ویدیوی شما بیشتر شود. راهحل آن هم جذابیت و مرتبط بودن موضوع ویدیو با سرچ کاربر است.
9. از صفحات پایانی (end screens) و کارتهای یوتیوب غافل نشوید
اگر میخواهید مخاطبان شما در پایان ویدیو اقدام خاصی انجام دهند، نباید آن را به تقدیر بسپارید! باید این موضوع را به طور مستقیم و از طریق یک فراخوان به اقدام (CTA) به او بگویید. فراخوان به اقدام را میتوانید در ویدیو ادغام کنید و هم میتوانید از ابزارهای یوتیوب مثل کارتهای یوتیوب (YouTube cards) استفاده کنید.
کارتهای یوتیوب یک سری اعلانهای بصری هستند که در گوشه سمت راست و بالای ویدیو قرار میگیرند. این کارتها حالت تعاملی دارند و کاربر را تشویق میکنند که روی آنها کلیک کنند. شما میتوانید تا پنج بار از این کارتها در هر ویدیو استفاده کنید.
حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره تگ Rel=Canonical بدانید!
همچنین بهتر است از امکان End Screen هم استفاده کنید. با استفاده از صفحه پایان، میتوانید یک ویدیو یا پلی لیست را برای ادامه مشاهده در پایان ویدیو به کاربر نمایش دهید یا حتی از اون بخواهید که کانال شما را سابسکرایب کند.
چک لیست سئو یوتیوب
در نهایت، میتوانیم یک چک لیست برای رعایت اصول سئو یوتیوب در نظر بگیریم. پس اگر دوست دارید ویدیوهایتان بیشترین بازدید را در یوتیوب داشته باشند، این چک لیست را همیشه همراهتان داشته باشید:
- کلمات کلیدی را هوشمندانه انتخاب کنید
- کلمه کلیدی را در نام فایل ویدیو بنویسید
- توضیحات ویدیو را بهینهسازی کنید
- هشتگ گذاری را فراموش نکنید
- ویدیوهایتان را دستهبندی موضوعی کنید
- تصویر شاخص ویدیو را سفارشی کنید
- ترجمه خودکار (ترنسکریپت) ویدیو را فعال کنید
- افزایش نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجوی یوتیوب
- از صفحات پایانی (end screens) و کارتهای یوتیوب غافل نشوید
و در آخر، همانطور که در هر نوع تولید محتوا این کار را میکنید، تحقیق کردن را فراموش نکنید. تمرکزتان روی تولید ویدیوی جدید و محتوای همیشه سبز باشد. هرچه محتوای مفیدتری به کاربران ارائه کنید، ویدیوتان بازدید بیشتری خواهد داشت و در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
بهترین ابزارهای تحلیل سئو یوتیوب
موقعی که تصمیم میگیرید در فضای یوتیوب فعالیت کنید، بهتر است سعی کنید روی ایجاد بهترین محتوای ممکن تمرکز کنید. با این کار میتوانید روی افزایش آگاهی از برند و افزایش فالوئر از طریق یوتیوب حساب کنید. به این فکر کنید که ویدیوی شما قرار است بین ویدیوهای بیش از دو میلیارد کاربر دیده شود؛ پس طبیعی است که این کار کمی سخت باشد.
اینجاست که ابزارهای جادویی بهینهسازی سئو یوتیوب به دادتان میرسند. ما در اینجا چند نمونه از بهترین این ابزارها را معرفی میکنیم که به شما کمک میکنند با تولید محتوای باکیفیت، پیدا کردن کلمات کلیدی و برچسبهای مناسب، در بین رقبایتان دیده شوید.
TubeBuddy
TubeBuddy یک افزونه مرورگر است که روشهای کاربردی و مناسبی برای مدیریت کانال یوتیوب به شما معرفی میکند. این روشها شامل سئو ویدیو و ابزارهایی برای آنالیز آن میشود. با کمک این افزونه میتوانید ویدیوهایتان را زمانبندی کنید و حتی جوابهایی آماده برای کامنتها داشته باشید یا قالبهای شخصیسازی شده برای صفحه پایانی ویدیو طراحی کنید.
YouTube Analytics
این ابزار که مخصوص خود یوتیوب است، از بهترین ابزارهای تحلیل ویدیو شناخته میشود. برای اینکه بدانید کانال یوتیوب شما در کدام قسمت موفق بوده و کجاها موفقیت آمیز نبوده بسیار کمک میکند. حتی با استفاده از این ابزار میتوانید درمورد مخاطبانتان اطلاعات بیشتری کسب کنید و بازدید ویدیوهایتان را بهبود بدهید.
vidIQ
VidIQ هم یک افزونه مرورگر است که آمار دقیقی از عملکرد کانال یوتیوب شما نشان میدهد. حتی از طریق این ابزار میتوانید کانال رقبایتان را هم بررسی و با کانال خودتان مقایسه کنید. حتی قابلیتی دارد که با آن میتوانید ویدیویتان را بعد از انتشار در پلتفرمهای دیگر به اشتراک بگذارید.
Google Keyword Planner
گوگل تا به حال هزاران ابزار رایگان ارائه کرده تا تولید کنندگان محتوا با کمک آنها بتوانند از کلمات کلیدی مناسبی برای گنجاندن در محتوایشان استفاده کنند. Google Keyword Planner یکی از بهترین این ابزارها است. با استفاده از داشبورد گوگل ادز (Google Ads) خود میتوانید به این ابزار دسترسی پیدا کنید. این ابزار به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسبی برای محتوایتان پیدا کرده و از آن در عنوان و توضیحات ویدیوی یوتیوب استفاده کنید.
حتما بخوانید: چرا باید بر روی چند کلمه کلیدی تمرکز کنید؟
جمعبندی پایانی
همانطور که تا الان فهمیدهاید، سئو یا همان بهینهسازی موتورهای جستجو اهمیت خیلی زیادی در تمام کانالهای توزیع محتوا دارد. اگر بتوانید به شکل اصولی از سئو در یوتیوب استفاده کنید، ترافیک کانالتان افزایش پیدا میکند و درنتیجه کاربران بیشتری جذب خواهید کرد.
فراموش نکنید که کیفیت محتوا از همه چیز مهمتر است و یک ویدیوی بیکیفیت نمیتواند جایگاه خوبی در بین موتورهای جستجوی گوگل داشته باشد. و اینکه صبر پیشه کنید و قدم به قدم پیش بروید؛ چون سئو روند زمانبر دارد و باید با حوصله باشید. با رعایت چک لیستی که در این مطلب گفتم، درنهایت به نتیجه لذتبخشی میرسید.
امیدوارم محتوای این مقاله را دوست داشته باشید.