اولین پادکستی که به پیشنهاد دوستم گوش کردم اپیزود Silk Road از پادکست چنل بی بود. این پادکست اینقدر برای من جذاب شد که در عرض یک هفته تمام قسمتهایش را گوش دادم. من که تا قبل از این نمیدانستم پادکست چیست حالا به یک طرفدار دوآتشه پادکست تبدیل شدهام.
خب حالا چه کسی بهتر از یک طرفدار دو آتشه پادکستهای فارسی میتواند توضیح دهد که پادکست یعنی چی و کدام پادکستها بهتر هستند؟
در این مقاله خیلی ساده و مختصر میخواهیم توضیح دهیم پادکست یعنی چه؛ راههای گوش دادن به پادکست را معرفی میکنیم و آخر هم توضیح میدهیم چطور میتوانید بدون هزینه پادکست خودتان را بسازید.
پادکست چیست؟
پادکست به زبان ساده یعنی صدای ضبط شدهای که در اینترنت منتشر میکنند و هرکسی میتواند به این محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی میتواند صحبتهای یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند نفره، تعریف کردن خلاصه کتابها، داستان، آموزش زبان، یا هر موضوع دیگری باشد.
یک اپلیکیشن در موبایل خود نصب میکنید، هدفون میگذارید در گوشتان و از شنیدن پادکست لذت میبرید.
حالا بیایید یک ذرهبین برداریم و کمی دقیقتر ببینیم چرا پادکست با یک Voice ضبط شده در تلگرام یا برنامههای رادیویی متفاوت است.
با این تعریفی که از پادکست گفتیم، یعنی همین پیام صوتی که در تلگرام و واتساپ دارند منتشر کنیم یعنی پادکست ساختهایم؟ جواب این سوال هم بله است و هم خیر!
بله، به خاطر این که پادکست یک نوع محتوای صوتی حساب میشود و محدود به چهارچوبهای خاصی نیست. برای مثال، اگر محمد که یک گلفروشی دارد، راهنماهای نگهداری گلهای خانگی را به صورت صدای ضبط شده در کانال تلگرامش منتشر کند یعنی پادکست ساخته است.
خیر، به خاطر این که پادکستها چند ویژگی مهم و مشترک دارند. پادکستها فقط از اپلیکیشنهای مخصوص قابل دریافت هستند پس از نظر فنی، هر فایل صوتی که در اپلیکیشنهای پادکست قابل دریافت نباشد پادکست نیست. به علاوه، معمولاً پادکستها کیفیت خوبی از نظر صوت و محتوا دارند.
اینطوری به راحتی میتوانید برای سازنده پادکست نظر بنویسید، پادکست را دانلود کنید یا به صورت مستقیم کمک مالی کنید. مهمتر این که، سازنده پادکست آمار کامل و دقیقی از شنوندهها خواهد داشت.
همین حالا هم افرادی هستند که صدای خودشان را با موبایل ضبط میکنند و بعد از چسباندن آن روی تصویر و تبدیل به ویدیو در اینستاگرام منتشر میکنند؛ اصطلاح پادکست برای این نوع پستها هم استفاده میشود. همین افراد اگر چند کار ساده را که در ادامه میگوییم انجام دهند میتوانند محتوای تولید شده را در قالب یک پادکست واقعی منتشر کنند.
خب حالا که حرف از اپلیکیشنهای پادکست شد بیایید با هم نگاهی کوتاه به تاریخچه پادکست بیندازیم تا متوجه شوید چرا انتشار پادکست کمی متفاوت است.
پادکست از کجا پیدا شد؟
اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بود که ایدۀ انتشار محتوای صوتی در اینترنت برای انواع دستگاهها جذاب شد. اجرای این ایده نیاز به بستر مناسبی داشت که آن موقع فراهم نبود و باید فکری برایش میکردند.
همان سالها بود که اپل، آیپاد (ipod) یا همان «دستگاه پخش موسیقی همراه» را ساخت و وارد بازار کرد.
ایده اصلی این بود که فایلهای صوتی بعد از انتشار به صورت خودکار در دستگاههای پخش همراه مثل آیپاد دریافت شوند و کاربر هم هر وقت دلش خواست به آن گوش دهد.
چندسالی طول کشید تا این ایده عملی شود اما بالاخره شرکتهای بزرگی مثل اپل پا پیش گذاشتند و راه را برای انتشار پادکست باز کردند. وقتی هم که موبایلهای هوشمند در بازار زیاد شدند، اپلیکیشنها آمدند و محبوبیت پادکست بیشتر شد.
حتی تا مدتی هیچ نام مناسبی برای این مدل جدید از محتوا وجود نداشت تا این که یک نویسنده (Ben Hammersley) در روزنامه گاردین از اصطلاح پادکست (Podcast) استفاده کرد. او این نام را از ترکیب دو واژۀ Broadcasting به معنی پخش همگانی و iPod ساخت. اینطوری شد که پاد + کست شد پادکست!
بعد از این که شرکت اپل قابلیت انتشار پادکست را به پلتفرم itunes اضافه کرد، ایستگاههای رادیویی و خلاصه هرکسی که حرفی برای گفتن داشت پادکست خودش را منتشر کرد. حالا حدود یک میلیون پادکست فعال در دنیا وجود دارد. پادکست های فارسی هم چند سالی است تعدادشان زیاد شده است. تعداد پادکستهایی که ایرانیها یا فارسیزبانها ساختهاند به ۵۰۰ تا میرسد.
حالا شاید بگویید خب پادکست همان رادیو است؛ فقط به جای آن دستگاههای رادیوی درب و داغون با موبایل گوش میکنند. اگر اینطور فکر میکنید سخت در اشتباهید. الان میگویم چرا.
پادکست چه تفاوتی با رادیو دارد؟
اگر از نسل دهه ۸۰ به بعد باشید شاید تا حالا یکبار هم به رادیو گوش ندادهاید و حتی یکی دوبار سعی کردید اپلیکیشن رادیو FM را از موبایلتان حذف کنید. البته اگر از نسلهای قدیمیتر هم باشید حالا علاقه زیادی برای گوش دادن به رادیو ندارید. اصلاً چرا باید در عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی منتظر بمانیم تا اخبار یا برنامه محبوبمان از رادیو پخش شود؟ آن هم با صدایی بیکیفیت و مجریهایی که داد میزنند ســــلــــــــــــــام جوان ایرانی! نه من حوصلهاش را دارم نه شما.
حتما بخوانید: دامنه تطبیق دقیق یا EMD چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟
ما محتوای صوتی را دوست داشتیم و داریم اما رادیو دیگر بستر جذابی برای ما نیست. حالا دوست داریم هر برنامهای را که دلمان خواست در هر زمان از روز که وقت داشتیم گوش کنیم. دوست داریم صدایی که میشنویم کیفیتش عالی باشد. دوست داریم برنامهای را که میشنویم به راحتی عقب و جلو ببریم و مهمتر از همه به راحتی با گوینده یا سازنده تعامل داشته باشیم، نظراتمان را بگوییم، لایک بزنیم و به اشتراک بگذاریم.
پادکست آمد تا این عیب و ایرادها را برطرف کند و جای خالی رادیو را پر کند. تمام آن چیزهایی را که از رادیو انتظار داشتیم حالا در پادکست دور هم جمع شدهاند.
اگر بخواهیم تفاوتهای رادیو و پادکست را خلاصه کنیم، موارد زیر مهمترینها هستند:
- پادکست همیشه در دسترس است و هر وقت بخواهید میتوانید گوش کنید.
- هر قسمت از پادکست محدودیت زمانی ندارد. پادکست ۱۰ دقیقهای و پادکست ۶ ساعته هم داریم.
- موضوعات پادکست جذابتر، متنوعتر و آزادتر هستند.
- با موبایل یا رایانه میتوانید دریافتش کنید.
- محتوای اکثر پادکستها زودگذر و یکبار مصرف نیست. همیشه برای شنیدن جالب هستند.
- هرکسی میتواند پادکست بسازد. با کمترین هزینه و تجهیزات میتوانید پادکست بسازید.
چگونه میشود از پادکست کسب درآمد کرد؟
اگر به ساخت پادکست فکر میکنید و میخواهید بدانید که از طریق پادکستها چگونه میشود کسب درامد کرد، همین قسمت مقاله برای شماست.
خبر خوب اینکه راههای مختلفی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد و شما میتوانید هر کدام برایتان راحتتر است انتخاب کنید.
کسب درآمد از تبلیغات
وقتی که شنوندههای شما زیاد شد، میتوانید تبلیغ کردن کالا و خدمات در پادکستتان کسب درآمد کنید. چرا از اول نباید این کار را بکنید؟ چون مخاطب باید ال پادکست شما را به عنوان یک محتوای ارزشمند بشناسد نه تبلیغاتی! بعد که توانستید حسن نیت خود را ثابت کنید به تبلیغ شما هم گوش میدهد.
افیلیت مارکتینگ
شما میتوانید محصولات و خدمات دیگران را در پادکستتان تبلیغ کنید و از هر فروش درصدی دریافت کنید. معمولاً درصد فروش در آموزش و خدمات بیشتر از فروش محصول است و تا 50 درصد هم پرداخت میشود. پیشنهاد میکنیم مقاله «افیلیت مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.
فروش محصول
یکی دیگر از روشهای کسب درآمد از پادکست، فروش محصول فیزیکی است که برای گرفتن نتیجه بهتر باید حتیالامکان مرتبط با موضوع پادکستتان باشد. مثلاً شما در پادکست خود هر قسمت خلاصه یک کتاب جذاب را تعریف میکنید؛ در کنارش کتاب چاپی آن را به مخاطب پیشنهاد بدهید و بفروشید.
ارائه خدمات مشاوره و آموزش
اگر در پادکست درباره موضوع خاص صحبت میکنید که تخصص شماست، میتوانید درکنارش خدمات و آموزشهایتان را تبلیغ کنید و به فروش برسانید. مثلاً فرض کنید شما روانشناس هستید و در هر اپیزود درباره یکی از مشکلات فردی حرف میزنید، شما میتوانید به مخاطبان اعلام کنید که میتوانند از خدمات مشاوره شما استفاده کنند و از این طریق کسب درآمد کنید.
گرفتن اسپانسر
این روش معمولاً در بین پادکسترها بیشتر استفاده میشود. شما برای هر قسمت از پادکست خود (یا هر چند قسمت) یک حامی مالی جذب میکنید و در ازای دریافت پول آنها را در طول پادکستتان معرفی میکنید. حالا اینکه چگونه و کجا و چطور تبلیغ کنید بستگی به خودتان دارد.
مثلاً بعضیها تبلیغطور رفتار میکنند، بعضیها یک میهمان از طرف شرکت اسپانسر دعوت میکنند و در خلال گفتگو (که معمولاً به موضوع کاری اسپانسر مربوط است) خیلی ریز شرکت را معرفی میکنند و روشهای دیگر!
فروش اشتراک
یک را دیگر برای کسب درآمد از پادکست، فروش اشتراک برای دسترسی به اپیزودهای پادکستتان است. برای موفقیت در این روش پادکستتان باید موضوع جذابی داشته باشد یا مخاطبانی که به موضوع پادکست شما علاقه دارند را پیدا کنید؛ در واقع باید حسابی پادکستتان را بازاریابی کنید تا افراد حاضر باشند برای شنیدن فایلهای صوتی شما هزینه کنند.
دونیت کردن و حمایت مالی
شما میتوانید خیلی مستقیم از مخاطبانتان بخواهید که برای ادامه ساخت پادکستتان از شما حمایت کنند. خیلی از پادکسترها از این روش برای کسب درآمد استفاده میکنند و مخاطبان علاقهمند نیز از آن پشتیبانی میکنند.
خب این همه گفتیم پادکست را با اپلیکیشن گوش کنید. حالا چندتایی از این اپلیکیشنها را معرفی میکنیم.
محبوبترین و بهترین اپلیکیشنهای پادکست
راحتترین راه گوش دادن به پادکست استفاده از اپلیکیشنهای مخصوص این کار یا به اصطلاح پادگیرها (Podcatcher) است.
حتما بخوانید: 37 نکته برای نوشتن ایمیلهای تبلیغاتی بهتر
البته اگر سازنده پادکستی بخواهد میتواند خروجی نهایی پادکست را که معمولاً فایل با فرمت MP3 است را از راههای دیگری مثل کانال تلگرام، سایت یا هر نوع کانال و شبکه اجتماعی دیگر منتشر کند. اما همانطور که گفتیم مزه پادکست گوش دادن به همان اپلیکیشنهای پادگیر است
اینجا چندتا از اپلیکیشنهای موبایل پادکست خوب را به شما معرفی میکنیم:
اپلیکیشن پادکست اپل
اپلیکیشن پادکست اپل روی تمام دستگاههای ساخت اپل از آیفون و آیپد تا اپل تیوی قابل استفاده است. هر پادکستی که بخواهید را به راحتی میتوانید در این اپلیکیشن پیدا کنید. کافی است نام آن را وارد کنید یا روی لینک مخصوص آن کلیک کنید تا باز شود.
کستباکس (Castbox)
اپلیکیشن کستباکس یکی از محبوبترینها در دنیا و ایران است. برای موبایلهای اندرویدی، iOS و اسپیکرهای هوشمند الکسا در دسترس است.
این اپلیکیشن از نظر امکانات چیزی کم ندارد و گوش دادن به پادکست با کستباکس یک تجربه لذتبخش است. میتوانید برای پادکستهای محبوبتان نوتیفیکیشن تنظیم کنید و دانلود خودکار را فعال کنید تا وقتی که اینترنت نداشتید هم پادکست جدیدتان دانلود شده و آماده گوش دادن باشد. تنها مشکل کستباکس نمایش تبلیغات در نسخه رایگان است که البته زیاد آزار دهنده نیست.
از امکانات جدید کستباکس امکان ضبط و انتشار پادکست به صورت مستقیم از داخل برنامه است.
میتوانید کست باکس را از گوگل پلی اندروید و اپ استور اپل نصب کنید.
گوگل پادکست (Google Podcast)
گوگل در این اپلیکیشن بیشتر روی ساده بودن کار کرده تا امکانات بیشتر.
اگر نام پادکستی را در گوگل جستجو کنید، احتمالاً اپیزودهایی از آن را در صفحه اول نتایج جستجو میبینید؛ این نتایج از همین سرویس گوگل پادکست پیدا میشوند. با کلیک روی این نتایج به نسخه وب هدایت میشوید و بدون نصب اپلیکیشن هم میتوانید به پادکست گوش کنید.
نصب برای اندروید و نصب از اپ استور برای iOS
اسپاتیفای (ٰspotify)
اپلیکیشن معروف اسپاتیفای مخصوص گوش دادن به موسیقی است اما میتوانید از آن برای دنبال کردن پادکستها هم استفاده کنید.
اسپاتیفای برای اندروید و برای iOS
پاکت کست (Pocket Casts)
پاکست کست اپلیکیشن دیگری است که البته محبوبیت آن به اندازه دیگر اپلیکیشنها نیست. از نظر سادگی و امکانات، پاکست کست تعادل خوبی ساخته است. نه آنقدر پر امکانات و پیچیده است و نه آنقدر ساده که نیازهای کاربران را برطرف نکند.
نصب از گوگل پلی برای اندروید و نصب از اپ استور برای iOS
پادکست ادیکت (Podcast Addict)
پادکست ادیکت نسبتاً حرفهایتر است اما متاسفانه فقط نسخه اندروید دارد. با این اپلیکیشن میتوانید از پادکستها نسخه پشتیبان در گوگل درایو ذخیره کنید. اپلیکیشن پادکست ادیکت را از اینجا نصب کنید.
برنامه پادکست برای کامپیوتر و مرورگرهای وب
اگر هم میخواهید در رایانه یا مرورگر وب پادکست گوش کنید گزینههای مختلفی برای انتخاب دارید. بعضی از اپلیکیشنهایی که معرفی کردیم نسخه وب یا رایانه هم دارند. مثلاً کست باکس و گوگل پادکست را در مرورگر اینترنت هم در دسترس هستند؛ یا آیتیونز و اسپاتیفای نسخه قابل نصب در رایانه دارد.
پلتفرمهای آنلاین زیر هم برای گوش دادن به پادکست جالب توجه هستند:
- blubrry
- libsyn
- Player FM
- Stitcher
- podchaser
چه پادکستی گوش کنیم؟
تنوع پادکستها آنقدر زیاد شده که هر کسی با هر سلیقهای حتماً میتواند یکی دو تا پادکست جذاب پیدا کند.
انواع مختلف پادکست مثل موسیقی، پادکست عاشقانه یا پادکست کتاب و… میتوانید پیدا کنید. در ادامه چندتا از پادکستهای پرطرفدار فارسی را معرفی میکنیم.
-
چنل بی
در هر قسمت از چنل بی داستان یک ماجرای واقعی را میشنوید. داستانی از اتفاقات کمی عجیب و بعضی وقتها جنایی که شنیدنش واقعاً جالب است.
-
رادیو دیو
رادیو دیو مجلهای شنیداری است که هر اپیزود آن به موسیقی و ادبیات یک منطقه یا فرهنگ در ایران یا کشورهای دیگر اختصاص دارد. با رادیو دیو به سفری در میان موسیقی و فرهنگ میروید.
-
استرینگ کست
پادکست stringcast حال و هوای علمی دارد. در این پادکست، موضوعات علمی که شاید پیچیده باشند به زبان ساده و به شکل داستانی توضیح داده میشوند.
-
365 بوک
در 365 بوک هر روز خلاصه یک کتاب مفید و کاربردی را میشنوید. در این پادکست میتوانید خلاصه کتابهای مختلف با موضوعاتی مثل توسعه فردی، انگیزشی، کسب و کار، مدیریت، رابطه و .. را به زبان ساده و لحن صمیمی بشنید و لذت ببرید.
-
فردوسی خوانی
از اسم این پادکست مشخص است که درباره فردوسی است. در فردوسیخوانی کل شاهنامه را به زبان ساده میشنوید. البته شنیدن شاهنامه با جزئیات کامل خیلی شیرینتر از خواندن کتابش است.
-
دایجست
با دایجست به عمق مسائل سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی سفر میکنید. حتماً اپیزودهای دایجست مسائلی هستند که ذهنتان را مشغول کردهاند اما نتوانستید منبع مناسبی برای درکش پیدا کنید.
-
ساگا
اگر به اساطیر و افسانههای باستانی علاقه دارید، پادکست ساگا دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید.
-
هلی تاک
پادکست هلیتاک درباره مهارتهای فردی است. مهارتهایی که هرکسی فارغ از سن، جنسیت و شغل باید یاد بگیرد.
-
رادیو گیک
رادیو گیک یکی از قدیمیهای پادکست فارسی است. «جادی» در این پادکست درباره فناوری، رایانهها، برنامهنویسی و موضوعات اجتماعی مرتبط صحبت میکند.
-
آلبوم
هر اپیزود پادکست آلبوم به یک خواننده یا گروه موسیقی اختصاص دارد. در آبوم با موسیقیها و داستانهای آنها آشنا میشوید.
-
رادیو آفساید
پادکست رادیو آفساید یک موشکافی تمام عیار درباره فوتبال اروپا است. در رادیو آفساید خبرهای فوتبالی و گاهی غیرفوتبالی را میشنوید.
چطور پادکست بسازیم؟
اگر قصد ساخت پادکست دارید، همین اول به شما بگویم که کارهای فنی، انتشار و ضبط پادکست آسانترین بخش کار است. بخش سخت داستان پیدا کردن موضوع و تهیه محتوا است. یعنی همان حرفهایی که میخواهید در پادکست بگویید.
حتما بخوانید: گاو بنفش، وسط مزرعه بازاریابی!
با نگاهی به آمار انتشار پادکستها میبینیم که خیلیها با شور و اشتیاق چند قسمت منتشر میکنند اما دیگر حرفی برای گفتن ندارند یا برخی هم به خاطر استقبال کم زود مایوس میشوند.
ما در این بخش مراحل کلی کار را از دو روش انتشار حرفهای و انتشار ساده بدون دانش فنی را میگوییم.
ساخت پادکست با اپلیکیشن موبایل
یک راه حل ساده و رایگان برای ساخت پادکست استفاده از اپلیکیشن Anchor است. برای ساخت پادکست با Anchor فقط کافی است موبایل را به دست بگیرید و حرف بزنید. با این اپلیکیشن تمام کارهای فنی یعنی آپلود به سرور میزبان و افزودن به دایرکتوریهای پادکست به صورت خودکار انجام میشود.
در اپلیکیشن Anchor اول ثبتنام کنید بعد مشخصات پادکست خودتان را شامل نام، توضیحات و تصویر کاور را وارد کنید.
بعد از ثبتنام میتوانید صدای خودتان را مستقیم در همین برنامه ضبط کنید یا فایل از قبل ضبط شده را به آن وارد کنید. امکان افزودن افکتهای صوتی، برش و افزودن موسیقی پسزمینه هم در اپلیکیشن فراهم است.
بعد از آماده کردن پادکست، کافی است آن را منتشر کنید و بقیه کارهای انتشار به صورت خودکار انجام خواهد شد.
میزبانی از پادکستها در Anchor رایگان است.
ویژگی جالبتر اپلیکیشن انکر، آمار آن از شنوندهها است. تعداد دفعات پخش پادکست، کشور مخاطبان، پلتفرمی که با آن به پادکست شما گوش میکنند و تخمینی از سن و جنسیت را ارائه میکند.
اگر صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید کیفیت صدا عالی نخواهد بود چون میکروفن موبایل نویز زیادی دارد. میتوانید صدای خود را با میکروفنهای با کیفیت یا رکوردهای موجود در بازار ضبط کنید بعد فایل صوتی را وارد انکر کنید. اینطوری پادکست شما حرفهایتر خواهد بود.
خب این روش ساده و جدیدی بود که هرکسی بدون هزینه میتواند پادکست خودش را بسازد و منتشر کند.
در عنوان بعدی توضیح میدهیم که اگر بخواهید کمی حرفهایتر کار کنید و تمامی مراحل را به صورت دستی انجام دهید.
مراحل ساخت پادکست حرفهای
در سطح دنیا پادکستهایی هستند که میلیونها دنبال کننده دارند و بعضی هم به یک منبع درآمد تبدیل شدهاند. در ایران هم پادکستهای زیادی توانستند به درآمدزایی برسند؛ اغلب این پادکستها با تبلیغ گرفتن کسب درآمد میکنند.
اگر میخواهید پادکستی کاملاً حرفهای و درآمدزا بسازید باید فکر همه چیز را بکنید. در ادامه مراحل کلی کار را مرور میکنیم.
مرحله صفر: استراتژی بلند مدت محتوا را تنظیم کنید
بله این مرحله صفرم ساخت پادکست است. پادکستی که محتوای آن عالی نباشد راه سختی در پیش خواهد داشت. خیلی از پادکستهایی که در سالهای گذشته شروع به کار کردند به سرعت متوقف و تعطیل شدند چون استقبال زیادی از آنها نشد. شاید مخاطب در ابتدا به کیفیت صدا و موسیقی پادکست اهمیت زیادی ندهد اما حتماً محتوا یعنی همان حرفهایی که میزنید خیلی مهم است. اگر مخاطب احساس کنند پادکست شما وقتش را تلف میکند آن را دنبال نخواهد کرد و دیگر به سراغش نمیرود.
اول از همه برای موضوعاتی که میخواهید درباره آنها صحبت کنید برنامه بچینید. ببینید موضوع کلی پادکست و هر اپیزود چقدر برای مردم جذاب است. بعد، یک برنامه بلند مدت از موضوعاتی که میخواهید در هر قسمت درباره آن صحبت کنید بنویسید. مثلاً موضوع یا عناوین ۵ اپیزود اول را تعیین کنید.
میتوانید یک پادکست آموزشی درست کنید و مهارتهایی را که بلد هستید آموزش دهید، خلاصه کتابهایی را که میخوانید تعریف کنید، یک برنامه گپ و گفت با دوستانتان درباره مسائل اجتماعی درست کنید و…
حتما بخوانید: معیارهای انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب چه هستند؟
۱. پادکست خود را ضبط کنید
در مرحله ضبط پادکست کیفیت حرف اول را میزند. این که با چه تجهیزاتی میتوانید صدای خوبی ضبط کنید بستگی به تعداد افراد صحبت کننده در پادکست (به صورت همزمان، تلفنی یا اینترنتی) و بودجه جیبتان دارد.
ما فرض میکنیم میخواهید پادکست یکنفرهای را در خانه ضبط کنید. برای شروع به این موارد ضروری احتیاج دارید:
- میکروفن حرفهای
- هدفون
- اتاقک یا باکس کاهش اکو و صداهای مزاحم
- نرمافزار ضبط صدا
- یک محیط آرام و بیصدا
میکروفون: میکروفنی که موبایل شما دارد نمیتواند صدای با کیفیتی ضبط کند. پس به یک میکروفن استودیویی یا حرفهای احتیاج دارید. انواع مختلفی از میکروفن با قیمتهای کم تا زیاد در بازار موجود است. میتوانید یک میکروفن یقهای خوب و با قیمت مناسب مثل «بویا» بخرید و فعلاً برای هزینههای بیشتر صرفهجویی کنید؛ یا یک میکروفن چند میلیونی مثل «Blue Yeti» تهیه کنید.
در ادامه میخواهیم سه میکروفون با رنج قیمتهای مختلف به شما معرفی کنیم و ویدیوهای نقد بررسی آن را با هم ببینم.
اولین میکروفون بویا M1 است؛ یک میکروفون ساده سیم دار که واقعاً برای شروع کار تولید محتوای ویدیویی و ساخت پادکست هم مناسب است و هم بهصرفه! قیمت این میکروفون حدود 300 تا 350 هزار تومان است.
هدفون: هدفون را برای شنیدن صدا نیاز دارید. با یک هدفون خوب تمام جزئیات صدا را میشنوید و از کیفیت آن مطمئن میشوید.
اپلیکیشن ضبط: میکروفن خود را میتوانید مستقیم یا با تبدیلهای واسطه مثل کارت صدا به رایانه یا موبایل وصل کنید. به یک اپلیکیشن یا نرمافزار برای ضبط حرفهای نیاز دارید. نرمافزارهای Adobe Audition، Audacity و GarageBand برای ویندوز و سیستمهای مک بهترینها هستند. Audacity رایگان است و کار با آن زیاد سخت نیست. بعد از کمی تحقیق و ور رفتن با دکمهها یاد میگیرید.
اتاق ایزوله: حالا باید یک اتاق ساکت و آرام پیدا کنید. البته باید حواستان باشد که یک مکان کاملاً ساکت و بدون اکو و نویز اضافی نیاز دارید. برای حذف اکو یا همان پژواک صدا میتوانید از فومهای مخصوص این کار (فوم آکوستیک) استفاده کنید. یا باید کل اتاق را ایزوله و ضد اکو کنید یا یک باکس کوچک که داخل آن را با فوم آکوستیک پوشاندهاید بسازید.
حالا میتوانید دکمه قرمز ضبط را بزنید و هرچه میخواهد دل تنگت بگو.
۲. پادکست خود را ویرایش کنید
پادکستی که موسیقی و افکت ندارد مثل برنج خالی است. من که از برنج خالی خوردن لذت نمیبرم. باید کمی خورشت به حرفهای خودتان اضافه کنید. موسیقی و افکتهای صوتی است که پادکست را لذتبخش میکند.
خوشبختانه با همان نرمافزارهای ضبط صدا که نصب کردید میتوانید پادکست خود را ویرایش کنید. تکههایی را که خوب از آب درنیامده را حذف کنید، بخشهای مختلف پادکست را با موزیک از هم جدا کنید و در میان صحبتهای افکتهایی قرار دهید.
۳. فایل پادکست را در یک سرویس میزبانی آپلود کنید
وقتی فایل پادکست آماده شد به یک میزبان نیاز دارید. میزبان پادکست سروری است که فایلها را نگه میدارد و همیشه در دسترس شنوندهها است. پادکستی که روی میزبان آپلود میشود یک آدرس فید یا به اصطلاح RSS دارد که به کمک آن به اپلیکیشنهای پادگیر دنبال کنندههای پادکست میرسد.
در ایران دو سرویس میزبانی و انتشار پادکست شنوتو و ناملیک هستند که هرکدام اپلیکیشینهای خودشان را دارند. سرویسهای رایگان میزبانی پادکست خارجی هم امکانات کاملی دارند.
در این فهرست چندتا از بهترینهای خارجی را معرفی میکنیم:
- Anchor (رایگان)
- Podbean
- Blubrry
- Libsyn
نکته مهم: اگر وبسایت وردپرسی دارید، میتوانید از هاست خود برای میزبانی پادکست استفاده کنید. کافی است افزونه Seriously Simple Podcasting را نصب کنید و بعد فایلهای پادکست را آپلود کنید.
۴. پادکست خود را در یک دایرکتوری ثبت کنید
برای این که پادکست در هر اپلیکیشن یا پلتفرم پادکست قابل پیدا شدن و دریافت باشد، باید آن را در چند دایرکتوری ثبت کنید. دایرکتوریهای پادکست واسطهای بین میزبان و پادگیر کاربران هستند. یعنی وقتی در اپلیکیشن کستباکس اسم پادکستی را جستجو میکنید پیدا شود. البته با داشتن آدرس RSS هر پادکست میتوانید آن را به اپلیکیشن خود اضافه کنید.
حتما بخوانید: CRM یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟
بعضی از پلتفرمها سرویس میزبانی و دایرکتوری را به صورت یکپارچه ارائه میکنند.
برای ثبت پادکست در پلتفرمها باید استاندارهایی مثل فرمت فایل، توضیحات پادکست یا هر اپیزود، تصویر کاور و … را رعایت کنید. فرایند ثبت هم فقط شامل یک مرحله پر کردن فرم است. بعد از ثبت چند روزی طول میکشد تا پادکست در همه اپلیکیشنها با نام پیدا شود.
دایرکتوریهای زیر مهمترینها هستند. ما آدرس صفحهای ثبت پادکست هر کدام را لینک کردیم. باید در این دایرکتوریها عضو شوید و بعد پادکست را ثبت کنید. (این کار فقط یکبار انجام میشود)
- اپل پادکست (آیتیونز قدیم)
- گوگل پادکست
- اسپاتیفای
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع میکنم
۵. تمام شد، پادکست خود را تبلیغ کنید
وقتی این مراحل را تمام کردید، فقط کافی است فایل هر اپیزود را در سرویس میزبانی آپلود کنید. در هر اپلیکیشن و پلتفرمی پادکست شما به راحتی با یک جستجوی ساده پیدا میشود.
آخرین کاری که باید انجام دهید تبلیغ کردن است. حتماً برای پادکست خود در شبکههای اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام اکانت بسازید. درباره پادکست خود صحبت کنید و افراد بیشتری را برای شنیدن پادکست دعوت کنید.
حالا که بحث تبلیغ و معرفی شد، بگذارید پادکست جذاب خودمان را هم برای کتابخوانها معرفی کنیم. ما در 365 بوک بهترین کتابهای دنیا را خلاصه کردیم و به صورت فایل متنی و فایل صوتی 20 تا 30 دقیقهای در آوردیم. 365 کتاب مفید و کاربردی در زمینههای رشد، توسعه فردی، اعتماد به نفس، کسب و کار، زندگینامه بزرگان و… که دید شما را به زندگی تغییر میدهد.
اگر علاقهمند هستید روی بنر کلیک کنید و با یک هزینه ناچیز اشتراک 365 کتاب را تهیه کنید.
منبع : آژانس بازاریابی نوین