اغلب ما بارها کلمه پرتال را شنیدهایم. اگر بخواهیم مفهوم لغت پرتال را بیان کنیم، معادل “درگاه” را میتوان برای آن در نظر گرفت. امروزه طراحی پرتال را به منظور راه اندازی یک سیستم خدمت و اطلاع رسانی مشترک و در دسترس میسازند.
اگر بخواهیم به زبان ساده تری شرح دهیم، پرتال در واقع دریچه یا درگاهی را از طریق وب، به رویتان باز میکند که شما را قادر میسازد بدون اینکه حضور فیزیکی در اماکن متفاوت داشته باشید. تمام نیازهای روزانهتان را از راه دور برآورده کنید. از جمله این موارد می توان به خریدهای روزانه، انجام کارهای بانکی، انجام کارهای اداری دیگر از جمله بیمه و غیره اشاره کرد.
اولین ویژگی که در پرتال مد نظر است، این خواهد بود که تمام اطلاعات در آن در دسترس باشد. بدین معنا که در هر کجا که حضور دارید، با استفاده از وسیلهای الکترونیکی همچون موبایل و صفحه وب میتوانید به هر آنچه که مایل هستید، دسترسی پیدا کنید و اطلاعات کسب نمایید.
ویژگی بعدی که طراحی پرتال را برای همه جذاب میکند، هدفمند بودن آن است. تمامی پرتالها علاوه بر داشتن یک سری ویژگیهای متفاوت، هدفی مشترک دارند که آن هم ارائه خدمات و سرویسهای آنلاین به کاربران است.
برای افرادی که به دید تخصصی نمینگرند، شاید این دو مورد تفاوت آنچنانی نداشته باشند. البته لازم به ذکر است که بدانید طراحی وب سایت و پرتال، هرکدام برای اهداف متفاوتی انجام میشوند. این خود اشخاص هستند که با توجه به نیاز و کسب و کارشان یکی از این دو را انتخاب میکنند.
دسترسی به وب سایت با ورود آدرس در اینترنت، برای همه افراد امکانپذیر بوده و تمام مطالبی که در صفحه وب قرار داده شده است، قابل دسترس برای عموم خواهد بود. در وب سایتها اغلب مسائلی از قبیل اطلاع رسانیها یا اخبار، ویژگی محصولات یا حتی خدمات ارائه شده مطرح میشود.
در صورتی که در پرتال برخلاف وب سایت، یک فضای عمومی نیست. بلکه هر شخص باید با رمز عبور شخصی خود وارد شود. در طراحی پرتال اطلاعات کاربران محافظت میشود و همچنین اطلاعاتی که برای یک کاربر نمایش داده میشود با دیگری متفاوت خواهد بود. بر همین اساس، اطلاعات پرتال را منحصر به فرد مینامند.
پرتال را میتوان به نوعی کاربر محور به شمار آورد. بدین معنا که تمام اطلاعات موجود در آن ها بر اساس نیازها و سلایق کاربرانش طراحی شده است و تلاش میکنند به هر نحوی که شده، کاربران را به سمت استفاده از پرتالها ترغیب کنند.
وب سایت را میتوان موضوع محور محسوب کرد. این بدان معنا است که فردی که وارد وب سایت میشود در جستجوی اطلاعات بوده یا علاقهمند به کسب دانش خاصی خواهد بود و متناسب با علایق خودش وب سایت را انتخاب کرده و از آن استفاده میکند.
امروزه در سازمانها به منظور اینکه اطلاعات و اسناد پراکنده را به صورت یکپارچه، مدیریت و ساماندهی کنند، به پرتال نیاز دارند. با کمک پرتال سازمانی قوی میتوان در جهت بهبود کیفیت خدمات سازمان اقدام کرد.
طراحی پرتال سازمانی میتواند سازمان را در جهت ارائه خدمات و انجام امور به صورت آنلاین کمک کند. طراحی پرتال راه گشا برای امور هر سازمانی خواهد بود. بسیاری از مشکلات در مراکزی که مراجعه حضوری بالا است، حل خواهد شد. همچنین امکان ارتقا پرتال بر اساس نیازهای سازمان در آن وجود دارد.
لازم به ذکر است که داشتن امنیت و سرعت بالا نیز از مهمترین ویژگیهای پرتالهای سازمانی است.
بنابراین دریافتید که هدف از طراحی پرتال این است که تمام اطلاعات و دادهها به صورت یکپارچه و هدفدار جمعآوری شوند تا کاربران بتوانند بدون محدودیت و با سرعت و امنیت بالا به آنها دسترسی داشته باشند و استفاده کنند.